والتدیزنی، یکی از فعالترین شرکتهای رسانهای در حوزه کنترل اذهان
"مالکیت تیم هاکی "اردکهای بزرگ آناهیم" (The Mighty Ducks of Anaheim ) نمی تواند شروعی برای توصیف وسعت این پادشاهی باشد. هالیوود هنوز هم قلب نمادین این شرکت است. والتدیزنی هشت استدیوی فیلمسازی در اختیار دارد که عبارتند از: "والتدیزنیپیکچرز" (Walt Disney Pictures )، "تاچاستونپیکچرز" (Touchstone Pictures )، "میرامکس" (Miramax )، "بونا ویستا هوم ویدئو" (Buena Vista Home Video )، "بونا ویستا هوم اینترتینمنت" (Buena Vista Home Entertainment )، "بونا ویستا اینترنشنال" (Buena Vista International)، "هالیوود پیکچرز" (Hollywood Pictures) و "کاراوانپیکچرز" (Caravan Pictures) که در سال 1999 منحل گردید.
مثلث صورتی دیزنی
در حالیکه حمایت از همجنسبازی دیگر تبدیل به یکی از ارکان هالیوود شده است، والتدیزنی نیز، مطابق آنچه که "مجمع خانواده آمریکایی" (American Family Association)
میگوید تبدیل به یکی از "ترویج دهندگان اصلی نوع زندگانی همجنسبازانه و
همچنین برنامههای سیاسی و اجتماعی همجنسبازانه در آمریکای امروز شده
است." ایزنر خود یکی از اعضای هیأت مدیره "حامیان هالیوودی" (Hollywood Supporters)، یک سازمان پرنفوذ طرفدار همجنسبازی، است.
در پارک دیزنیلند نیز که اصولا مکانی برای تفریح خانوادهها و کودکان است هر ساله مراسم جشن و تجمع همجنسبازان برگزار میشود. در مراسمی که در ژوئن 1996 برگزار شد، شرکت دیزنی اجازه داد تا دست اندرکاران همجنسباز، میکیماوس (Mickey Mouse) و دونالد داک (Donald Duck) را به صورت عاشقان همجنسباز مرد به تصویر کشند. همینطور اجازه داد مینیماوس (Minnie Mouse) و دیزیداک (Daisy Duck) به عنوان عاشقان همجنسباز دختر به تصویر کشیده شوند.
در جشن قوم لوط شخصیتهای کارتونی دیزنی نقش همجنسبازها را ایفاء نمودند
دیزنیلند نام یک پارک تفریحی میباشد که در 1313 بلوار هاربور جنوبی در آناهایم، کالیفرنیا،
واقع شدهاست. این پارک در 17 ژوئن سال 1955 میلادی باز شدهاست. این پارک
تا کنون مورد بازدید بیش از 515 میلیون نفر از زمان افتتاح قرار
گرفتهاست
.
پیامهای زیرآستانه در کارتونهای دیزنی
علاوه
بر تبلیغ ایجاد روابط بین دختران و پسران حتی خردسال در کارتونها و
فیلمهای دیزنی که به طور علنی در محصولات این شرکت قابل روئیت هستند، در
برخی موارد طراحات این شرکت اقدام به ارائه صحنههایی کردهاند که بدون شک به منظور تأثیر بر ناخودآگاه بینندگان طراحی شدهاند و شاید به نوعی آزمایش نظریه پیامرسانی زیرآستانه (Subliminal message) بودند تا میزان واکنش عمومی و تأثیرگذاری این نوع روشها سنجیده شود.
پیامرسانی
زیرآستانه یا ناخودآگاه نوعی روش تبلیغاتی است بدین صورت که پیامی را
داخل محتوای یک تصویر یا عکس جاسازی میکنند به گونهای که شما متوجه آن
نمیشوید اما این پیام به صورت خودکار در ناخودآگاه شما نقش میبندد.
نمایش واژه "سکس" به صورت پیام زیرآستانه در انیمیشن "شیر شاه"
در
محصولات دیزنی به کرات به واژه "سکس" برمیخوریم که در انمیشنهای این
شرکت به مانند "شیر شاه"، گنجانده شدهاند. در یکی از صحنههای انیمیشن
"پری کوچک" کشیش داستان در حال انجام مراسم ازدواج حرکت بسیار ناشایستی
انجام میدهد. پس از اعتراضاتی که به این امر صورت گرفت صحنه مذکور اصلاح
گردید. در انیمیشن "نجاتگرها" در صحنهای با تصویر زنی مواجه میویم که
قسمت بالای بدنش عریان است. از این نوع تصاویر که یا به صورت تنها چند
فریم و یا به عنوان بخشی حاشیهای از تصویر در تولیدات دیزنی به نمایش
گزارده شدهاند، نمونههای بسیاری موجود است.
تصاویر ضد عربی
شرکت
دیزنی، تحت هدایت مالک یهودی خود ایزنر و با انعکاس انگیزههای صهیونیستی
مدیریت عالی خود، در سالیان گذشته تصاویری تولید نمود که حاوی توهین آشکار به ملت عرب بودند. برای مثال، در فیلم سال 1994 با عنوان "بازگشت جعفر"، به عربهای دماغ عقابی با عنوان "راسوهای بیابان" اشاره میشود.
در فیلم "پدر عروس 2"، یک شخصیت نفرتانگیز عرب به نام حبیب وجود دارد. فیلم "کازام" (1996)، که توسط استدیوی تاچاستون (Touchstone) شرکت دیزنی تولید شد شامل تعدادی شخصیت عرب پست و نالایق
است. یکی از این شخصیتها یک دلال بازار سیاه به نام مالک است. دیگر
فیلمهای اخیر ضدعرب شرکت دیزنی عرب عبارتند از "هماکنون در ارتش" و
"جیآیجین".
شخصیت جعفر در کارتون "بازگشت جعفر"
منبع:موعود
.
نظر |